1769

Cum se face Pestele marinat, macrou, scrumbie, care este reteta pescareasca, ce trucuri sunt pentru ca pestele sa fie tare si sa se pastreze mult timp? Voi raspunde la toate aceste intrebari si chiar mai mult de atat. 🙂

Cand eram copil, bunicul dobrogean prindea foarte mult peste (a fost pescar). Imi amintesc de sacii si cosurile cu scoici, raci si peste de tot felul, forfota femeilor in jur, care sortau si pregateau pestele. Se facea peste afumat, marinat, uscat (se punea la sare si apoi se atarna la zvantat), la sare (in putini mari). Mai pregateau bunica, mama si matusile zacusca de peste, marinat la otet sau prajit (se prajea putin, apoi se turna otet aromat). Si intotdeauna se alegeau pesti si se gateau ciorba, saramura, peste prajit, plachie, rasol, scordolea… Doamne, ce bunatati mai faceau! Am ochii in lacrimi cand scriu aceste randuri, pentru ca matusile si bunica au murit de mult, doar mama mai traieste, Dumnezeu sa-i dea sanatate si viata lunga! Bunicuta mea draga a murit acum 40 de ani, tare de demult, imi amintesc foarte putin chipul ei, acoperit cu broboada si zambetul atat de bun. In amintirea bunicutei si a matusilor, scriu toate retetele cu peste, exact asa cum le pregateau ele. Bunicuta a fost lipoveanca, mama a invatat tare multe retete de la bunicuta si de la matusile mele. Iar eu am invatat cat am putut de mult de la ele. 🙂 Asa ca va spun si voua retetele acestea pescaresti, de demult. Retete cu peste vedeti aici, unde e scris cu rosu. Veti gasi multe retete pescaresti, invatate de la aceste gospodine grozave din familia mea.

Peste marinat, macrou, scrumbie

Ce folosim pemtru reteta de Peste marinat, macrou, scrumbie:

Rating

Peste marinat, macrou, scrumbie, o reteta veche dobrogeana, asa cum faceau bunica si matusile mele acum 40 de ani.
Ingrediente
  • -2 kg peste (macrou, scrumbie, obleti, caras etc)
  • -2 cepe
  • -ienibahar
  • -coriandru boabe
  • -ardei iute

Se alege peste cat mai proaspat posibil, sa aiba ochii limpezi, bulbucati, burta sa fie tare, sa nu fie moale si cu oasele iesite in afara.

Cum se pregateste retete de  Peste marinat, macrou, scrumbie. Fiind in Italia, eu am pregatit macrou.

1. Se curata pestele de solzi si intestine (se eviscereaza), se taie capul, coada si aripioarele. Se spala foarte bine, la jet de apa rece, se insista pe sira spinarii, sa ramana perfect curat si in interior.

Peste marinat, macrou, scrumbie

Va invit in grupul Carte de bucate online, sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.

Alatura-te comunitatii

2. Se taie pestele felii cam de 1-1,5 cm maxim, apoi se pune in apa rece. Se schimba apa, pana cand ramane curata, fara urme de sange.

Truc:

-se adauga putina sare in apa, in felul acesta, sangele va iesi mai repede.

3. Se scurge pestele de apa, intr-o strecuratoare, se amesteca acum cu sare (se pot pune lejer 50 g de sare) si se lasa la rece pana a doua zi (minimum 12 ore). Nu va fi foarte sarat, nu va temeti, pestele isi va lua sare atat cat are nevoie.

3. Se spala pestele de sare si se lasa la scurs intr-o strecuratoare. Se pune apoi pe servetele absorbante, sa nu aiba apa deloc.

4. Se pregatesc borcane de 400-800 g, in care se va aseza pestele. Pot fi si borcane mai mari, putini, bidoane, daca pregatiti cantitati mai mari. Se curata ceapa si morcovul si se taie felii.

Peste marinat, macrou, scrumbie

5. In fiecare borcan se aseaza la fund felii de ceapa, morcov, ardei iute si usturoi, bucatele de frunza de dafin. Nu se pune mult usturoi, ca sa nu influenteze gustul, ci doar 1-2 feliute subtiri, cat sa dea o aroma placuta.

6. Otetul se pune la fiert cu apa,  frunzele de dafin, boabe de piper, coriandru, ienibahar si se lasa sa dea in clocot, apoi se lasa la racit.

7. Se aseaza feliile de peste in borcane, alternand cu felii de ceapa si de morcov. Deasupra se pun seminte de mustar, cam jumatate de lingurita la un borcan de 400 g, o lingurita la un borcan de 800 g. Boabele de mustar vor da si gust placut, dar vor ajuta si la intarirea pestelui.

Peste marinat, macrou, scrumbie

8. Se toarna otetul rece peste peste, se capseaza borcanele si se lasa la rece. Se pot tine in frigider.

9. Dupa 3 zile se verifica. Este gata de consum cam intr-o saptamana. 🙂

Sunt gospodine care sterilizeaza borcanele, sau care oparesc pestele inainte. Nu este gresit nici asa. Eu fac asa cum am reteta din familie, cu otetul rece. Otetul va macera oasele si va inmuia pestele, in asa fel incat carnea va fi tare, iar oasele moi, ca firele de ata.

Peste marinat, macrou, scrumbie

Se mentine mult timp, pestele ramane la fel de tare si cu un gust grozav de bun. Nu stiu cat se pastreaza, pentru ca la mine se mananca repede. Rareori am ajuns in primavara cu borcanele de marinata.

Am fost in Romania in aprilie, de Pasti, si am avut o surpriza tare neplacuta: balta de la Revarsarea a fost secata aproape in totalitate, se face agricultura acum. Cherhanaua veche nu mai exista, cea invelita cu stuf pe care o stiam de cand m-am nascut, cica a ars…Cica… Acum este o cladire moderna, oribila. De la mine din curte am privit balta pana departe, spre Dunare. Am vazut cu inima si cu ochii mintii, cherhanaua veche, am vazut pescarii batrani, morti demult, cu barcile lor vechi, tragand la navoade, pe balta. Iarna, pescarii taiau stuf si gheata de pe balta. Bucatile mari de gheata erau aduse la cherhana, ca sa pastreze pestele la rece. Bucatile astea de gheata tineau ani de zile. Cherhanaua era in pamant, doar acoperisul gros, din stuf, era in afara. Cica se adunau prea multi serpi in stuful ala, de-asta au construit o cladire din beton, cu frigidere performante. 🙁

Pacat.

Am plans atunci si plang si-acum, cand scriu aceste randuri…

27 COMENTARII

1. multumesc pt. reteta,faceam si eu dar aveam o alta reteta si nu prea imi placea ,cu siguranta o voi incerca pe aceasta,sant inebunita dupa peste marinat! sa ne traiti D. GINA.

2. Probabil ca sunt singura nebuna careia ii plac conservele de peste in sos tomat din comert. Stii vreo reteta prin care sa le fac in casa?

• Nu esti singura, si eu sunt o nebuna si-mi place asta 🙂 . Am pe blog reteta de zacusca de peste. Vezi in dreapta, sus, este casuta CAUTA RETETA.Scrie acolo Zacusca de peste 🙂

3. E reteta minunata incarcata de traditii si emotie.Ca si dumneavoastra imi amintesc de bunici si de locurile copilariei cu emotie in suflet si lacrimi in ochi.Multumesc inca o data pentru reteta si pentru incarcatura emotionala pe care ne.ati transmis.o.

4. am facut si eu marinata, miercuri. credeam cà am gresit cu ceva pt cà azi am desfacut un borcan si e buna, dar cred totusi ca mai trebuie lasata 2, 3 zile. eu nu pun usturoi, iar otet pun o parte si apa doua parti.

5. Multumesc mult!!!!!
    Pus macrou taiat felii (conform indicatiilor) cu sare….
    maine seara urmeaza asezatul in borcane si prepararea amestecului…
    Abia astept sa vad ce va iesi….

6. Am văzut reţeta şi am pregătit deja peştele , l-am lăsat la sărat, mâine îl pun la borcane, eu încerc cu peştele nostru din zonă, scobar si clean, sper să-mi iasa.

7. Imaginea incarcata

Ginutzule drag pt aceste retete minunate nu pot sa-ti ofer decat un multumesc sincer din toata inima si multi pupici pupaciosi ! Maine pregatesc macroul.

8. Din experienţa a cca 20 de ani de când fac şi consum scrumbie şi macrou marinate, făcute de mine sau de către alţii, cu tot respectul, aş dori să aduc câteva amendamente la reţeta Ginei. Astfel :
    1. Scrumbiei, pentru că are burta grasă şi în marinată va avea un gust care nu este pe placul tuturor, trebuie să îi decupăm burta pe o lăţime de 1 cm şi pe toată lungimea ei, de la cap până la anus.
    2. Peştele trebuie lăsat în apă rece (schimbată de câteva ori) chiar şi 24 de ore, câteodată, în frigider, pentru a ieşi tot sângele din carne. Aşa cum se vede şi din imaginile ataşate, carnea încă mai are sânge.
    3. Pentru a se obţine o carne tare la peşte eu îl acopăr cu sare grunjoasă şi îl las chiar şi câteva zile, bineînţeles în frigider. Pentru desărare îl spăl de sare şi, în acelaşi vas în care l-am sărat îi pun apă cât să îl acopere şi îl mai las 24 de ore. Astfel îşi va păstra exact câtă sare îi trebuie şi va avea o carne tare. Aminteşte-ţi Gina că scrumbia păstrată în saramură era doar desărată şi mâncată ca atare sau sub forma unei salate cu ceapă, oţet şi puţin ulei.
    4. Mie mi se pare că raportul oţet apă de 1:1 este cam mare. Pentru gustul meu este prea acră marinata. Eu folosesc 1 parte oţet la 3 părţi apă. Şi, pentru a mai ameliora puţin gustul acru şi sec al peştelui marinat, adaug şi puţin zahăr. Îi schimbă gustul complet (părerea mea).
    5. Întrucât am observat că peştele aşezat direct în borcane nu se marinează uniform (din cauza faptului că bucăţile de peşte fie sta lipite între ele, fie stau lipite de borcan, necesitând un timp mai îndelungat de marinare), pun peştele şi marinata într-un vas mai mare şi mai amestec din când în când peştele cu o lingură de lemn. Astfel se va asigura o marinare uniformă. După care aşez bucăţile de peşte în borcane, cu tot felul de condimente şi alte ingrediente (ceapă, morcov, etc.) şi le dau la frigider.
    6. Atunci când am musafiri, pentru a nu-i determina să mănânce cu mâna peştele marinat, îl dezosez, îl curăţ de pieliţe şi îl fac salată cu ceapă şi mere răzuite.
    7. Şi tot din experienţă vă spun tuturor că, după o astfel de salată de scrumbie marinată, poţi bea şi un pahar de vin (culoarea şi soiul rămânând la alegerea fiecăruia) fără să păţeşti ceva.

Poftă bună!

• Mulțumesc frumos pentru rețetă și sfaturile suplimentare ! Negreșit vreau să fac pește marinat. Imi place peștele foarte mult ! Gina imi pare foarte rău că ai rămas doar cu amintirile. Mama mea s-a născut lângă niște bălți ale Dunării, lângă Ismail. Veneau oameni cu crapi proaspeți uriași. Eram copil când am fost prima dată la mătușa. M-am speriat de pești și de raci. Alerga mama cu câte doi raci după mine și sora mea. Noi țipam, iar mama nu mai putea de râs.
      Și eu am ajuns la amintiri ! Mulțumesc ! O primăvară și o viață frumoasă ! Vă aștept pe fb, dacă doriți să ne împrietenim !

9. am o nedumerire: eu stiam reteta (bunica si mama brailence) cu otetul turnat fiebinte. marinarea e rapida (2-3 zile), pestele nu e crud.
    e gresit? e f buna.
    🙁

10. Excelentă rețetă! O fac si eu pentru că prefer să nu fierb pestele .
    Referitor la cum au pierit lacurile, bălțile si chiar rezervatiile naturale într-adevăr este trist si strigător la cer!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!

Please enter your name here